Německý Volkswagen uzavře na dva až tři týdny své evropské závody. Největšího výrobce aut na světě k tomu vede pandemie způsobená koronavirem a s ní související odbytové potíže. Poslední směna ve většině provozů bude tento pátek, oznámil koncern. V ten samý den uzavře výrobu i Škoda Auto, řekl premiér Andrej Babiš.
„Vzhledem k významnému zhoršení odbytu a zvýšené nejistotě, co se týče dodávek dílů do našich závodů, zastavíme v nejbližší době výrobu v závodech, které provozují značky koncernu,“ uvedl šéf automobilky Herbert Diess.
Ke konci týdne se podle něj výroba zastaví ve španělských závodech, v portugalském městě Setubal, dále v Bratislavě a v italských provozech Lamborghini a Ducati. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, uvedl koncern.
Škodovka má prvního nakaženého
Závody skupiny Volkswagen v Číně provoz naopak znovu zahájily. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči. Jak se opatření dotkne závodů Škody Auto, která je součástí německého koncernu, prozatím není jasné. „Žádné rozhodnutí ještě nepadlo. Řeší se to na úrovni představenstva, budeme muset počkat,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí značky Pavel Jína.
Škodovka už má prvního zaměstnance, u kterého se prokázala nákaza koronavirem. Odbory v mladoboleslavské automobilce proto požadují 14denní karanténu pro zaměstnance, během níž by se výroba zastavila. Škoda Auto i další firmy by měly podle náměstka ministryně práce Robina Povšíka (ČSSD) v současné situaci přerušit provoz a nechat pracovníky doma. Premiér Andrej Babiš (ANO) nesouhlasí, mladoboleslavskou firmu označil za klíčovou část české ekonomiky.
Mluvčí Škody už minulý týden uvedl, že se automobilka kvůli koronaviru obává problémů se zásobováním díly vyráběnými v Číně. Výrobci aut jsou na dodavatelích komponentů přímo závislé.
„Díly se dodávají do různých závodů firmy, postiženo jich tak může být v případě nedostatečných dodávek více,“ uvedl vedoucí komunikace Škody Auto Tomáš Kotera ve středu 11. března. „V souvislosti s koronavirem ponechávají někteří naši čínští dodavatelé své závody nadále zavřené nebo v nich výrobu pomalu rozbíhají,“ řekl Kotera. „To může vést k případnému nedostatečnému zásobování díly a subkomponenty vyráběnými v Číně,“ uvedl.
Podle informací iDNES.cz se chystá přerušit výrobu jeden prozatím nespecifikovaný dodavatel Škody v Česku. Vzhledem k tomu, že výrobní společnosti v Evropě preferují způsob dodávek do výroby just-in-time, který pracuje s minimálními zásobami a materiál zaváží kamion od dodavatele přímo k výrobní lince v přesně daném taktu a potřebných dávkách, může dojít k přerušení výroby velmi rychle. Automobilky mívají pohotovostní sklad jen na pár hodin.
Koronavirus omezil také prodejny mladoboleslavské automobilky. „Prodejna je uzavřená. Servis funguje, ovšem jen v omezeném režimu. Pracujeme z domova, řešíme internetové nabídky,“ popisuje pro iDNES.cz Jan Koštýř, vedoucí prodeje pražského dealera Škody Auto Štěpánek.
Auto Štěpánek patří k menším dealerům značky, měsíčně prodá kolem 40 aut. „Za běžného provozu prodáme jedno až dvě auta denně, předání nových aut se nyní samozřejmě odsouvá,“ dodává Koštýř s tím, že aktuálně se na novou škodovku čeká průměrně deset týdnů. Nejdéle trvá dodání modelu Superb, na něj zákazníci čekají až 15 týdnů.
Výkyv v prodejích kvůli zastavené produkci se bude vyrovnávat po opadnutí epidemie dlouho. To, že se nyní neprodává, se totiž projeví až za několik měsíců. Od objednání se na výrobu (časový slot, který si dealer předem rezervuje a při koupi vozu do něj naspecifikuje auto) čeká až několik týdnů. Je to i kvůli načasování a synchronizaci produkce u dodavatelů a v rámci logistiky.
Nyní se měla předávat zákazníkům auta objednaná začátkem roku. Auta, která by si lidé za normálních okolností kupovali v těchto dnech, by z výrobních linek sjížděla na přelomu května a června. Na sklad se v součastnosti kvůli rozmanitosti nabídky vyrábí jen málo, velkou část aut Škoda vyrábí podle přesné specifikace zákazníků.
Zisk loni škodovce stoupl o pětinu
Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v loňském roce zvýšil o 21 procent na 1,7 miliardy eur (46,4 miliardy Kč). Výsledky podpořil vyšší objem prodeje a optimalizační a cenová opatření, která kompenzovala vyšší náklady a vyšší výdaje na nové produkty. Mateřská společnost Volkswagen o tom v pondělí informovala v tiskové zprávě o hospodářských výsledcích koncernu.
Již dříve Škoda uvedla, že loni dodala svým zákazníkům po celém světě 1,24 milionu vozů. Meziročně se její prodej snížil o 0,9 procenta, když v roce 2018 firma dodala 1,25 milionu aut. Jako důvod uvedla klesající trh s osobními vozy v Číně, klesly ale také dodávky v Indii. Na ostatních trzích naopak vzrostly.
Předseda správní rady Volkswagenu Herbert Diess v dřívějším prohlášení řekl, že loňský rok byl úspěšný pro celou skupinu Volkswagen. Varoval však, že letošní rok bude obtížný, protože epidemie onemocnění koronaviru přinese zatím neznámé provozní a finanční problémy. Koncern kvůli tomu neposkytl hospodářský výhled na letošní rok.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích a v ČR zaměstnává asi 37 tisíc lidí.
Její mateřský Volkswagen je pak největším výrobcem aut na světě, skupina vlastní celkem 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.
Provoz zastavují i další automobilky
V pondělí oznámil dočasné uzavření svých evropské závodů, včetně továrny ve slovenské Trnavě, francouzský výrobce automobilů PSA. Téhož dne o přerušení provozu ve většině závodů informoval rovněž italsko-americký konkurent Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Odstávky mají u obou automobilek trvat do 27. března.
Provoz ve svém závodě v Maďarsku od pondělí zastaví také výrobce luxusních vozů Audi, který je rovněž součástí koncernu Volkswagen. Rozhodl se tak v reakci na oznámení skupiny. „To opatření ovlivní závody Audi v Ingolstadtu, Neckarsulmu, Bruselu, dále v Mexiku a v maďarském Györu,“ dodala automobilka.
České Sdružení automobilového průmyslu navíc v příhraničních oblastech hlásí kvůli uzavřeným hraničním přechodům problémy s pracovníky dojíždějícími ze zahraničí. Kvůli frontám a nutnosti použít vzdálenější přechody jezdí do práce až o několik hodin později. Největší potíže mají výrobci zaměstnávající tzv. pendlery z Polska.
Problémy s dojížděním polských pracovníků mají podle sdružení kromě Škody Auto v Kvasinách například firmy Grupo Antolin, KLEIN automotive, Vitesco Technologies Czech Republic a částečně také Hyundai v Nošovicích, jehož zaměstnanci se na hranicích jen více zdrží a nenajedou navíc desítky kilometrů, jako jinde.
Zdroj: idnes.cz